Barnehagebasert kompetanseheving

Barnehagebasert kompetanseheving innebærer at hele personalet deltar i felles faglig utviklingsarbeid med utgangspunkt i barnehagens egen praksis. Målet er å styrke kvaliteten i barnehagetilbudet og å bygge en lærende organisasjon.

I 2024/2025 har Ottersøy barnehage arbeidet med temaet Pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte. Pedagogisk dokumentasjon er en systematisk måte å samle inn informasjon, synliggjøre dokumentasjon og reflektere over det som skjer i barnehagen. Dokumentasjonen kan bestå av bilder, samtaler, observasjoner eller barnas egne uttrykk, og den brukes som grunnlag for refleksjon både i personalgruppa, sammen med barna og i dialog med foreldre.

Arbeidsmåten skal bidra til å bevege oss fra en tradisjonell pedagogikk til en mer utforskende pedagogikk, der barns medvirkning står sentralt.Dette handler om å være nysgjerrige sammen med barna, stille spørsmål, utforske og lære av det vi ser og hører i hverdagen. Når vi dokumenterer, tar vi vare på små og store øyeblikk fra barnehagelivet – og bruker disse til å reflektere, forstå og utvikle oss videre.

Målet er å gi barna en stemme og skape rom for at deres ideer og tanker får plass. 💛 Vi ønsker at barna skal erfare at deres medvirkning betyr noe – hver dag.

Gjennom dette styrkes barnas rett til å bli hørt, og personalets evne til å møte barna som aktive deltakere i egen læringsprosess.